Jak být fit v seniorském věku

Zpět na Blog
Fit a zdravý senior

Jak být fit v seniorském věku

Kategorie: O seniorech

Jakmile dovršíme 25 let života, naše tělo začne odbourávat některé potřebné látky. Nejprve se začne snižovat hladina hormonů, což časem zapříčiní ztrátu svalové hmoty a síly. No a tady vyvstává otázka: jak je možné, že i 50- nebo 60-letí lidé podávají špičkové sportovní výkony?

Před tím než se začneme bavit o věku, zamyslete se trochu a představte si, že stojíte se svou mámou, příp. tetou na startovních pozicích s koly. Po startu vystřelí vaše máma do prvních metrů a vy za ní. Po pěti minutách se naplní plíce kyslíkem, každým otočením pedálu se pumpuje do svalů laktát a vaše mamka se od vás zlehka vzdaluje dokud se vy namáháte a lapáte po dechu.

Zdá se vám tento scénář směšný a nereálný? Je to velmi snadno možné. Existuje několik příkladů i mezi závodními cyklisty.

 

Vytrvalostní trénink zpomaluje proces stárnutí

Ale jak je to možné, že i ve vyšším věku se dá držet krok ve výkonnosti se soupeři o 20-30 let mladšími? Příklady najdeme v cyklistice mezi muži i ženami nebo mezi vytrvalostními běžci. V 25. roku života lidské tělo dosáhne svého maxima ve vývoji (dospělost) a potom přechází do udržovacího režimu. Hladina testoterónu se snižuje, kůže ztrácí na pružnosti a zuby začnou žloutnout.

 

Fit ve důchodu

 

Jak je to možné, že ve vytrvalostních sportech platí i ti dřívější narození? To, že sport zpomaluje proces stárnutí, potvrdili vědci už dávno. S civilizačními chorobami si tělo sportovce poradí snadno díky neustálému zatěžování organismu. Vytrvalostní sportovci mívají přibližně o 40-50% méně problémů se srdečně-cévním systémem. Například i cukrovka typu 2 se vyskytuje mnohem méně u vytrvalostních sportovců.

To je všechno krásné, neodpovídá nám to ale na otázku, proč jsou schopni i sportovci 40+ podávat výkony jako jejich mladší vrstevníci. Odpověď je jednoduchá. Pomocí dlouholetých vytrvalostních tréninků je možné zvyšovat výkonnostní maximum i dlouho po 25. roku života. No a toto je směrodatné ve vyšším věku. Lety vytrvalostního cvičení klesá náš výkon pomaleji a o mnoho rovnoměrněji.

Také podle studií, čím vyšší podíl na výkonu má srdečně-cévní systém a menší svalstvo, o to větší je šance se stát lepším než mladší generace. Jednoduše řečeno: jako 40-letý se nestaneme mistrem světa ve sprintu nebo ve vzpírání, ale v cyklistice ano!

 

Vytrvalostní sporty - senior

 

Například při sprintech ve vyšším věku je úbytek svalové hmoty důvodem pro nižší výkony. Proto se doporučuje zařadit k vytrvalostnímu tréninku i silový trénink kvůli nabrání svalové hmoty a síly. Kdo ještě přidá cvičení pro VO2max (maximální příjem kyslíku) si udrží své výkony z mládí nejdéle.

Pokud patříte také do kategorie 40+, neváhejte zařadit alespoň párkrát týdně do denního plánu jízdu na tříkolek. Ta je sice pohodlnější než cyklistika či vytrvalostní běh, nezatěžuje však až tak klouby.
zdroj obrázků: freepik.com
 

Naše speciální tříkolky pro seniory vás udělají znovu aktivními

Prohlédněte si naše tříkolky

 

Sdílet příspěvek

Zpět na Blog