Pohyb a cyklistika po mozkové příhodě

Zpět na Blog
Cyklistika po mozkové příhodě

Pohyb a cyklistika po mozkové příhodě

Kategorie: Sport a rehabilitace

Pohyb po mozkové příhodě s prvky fyzioterapie, jakož i ambulantní sportovní rehabilitace, patří v dnešní době k obvyklému programu neurologické terapie a rehabilitace po mozkové příhodě.

Platí následující: díky pohybu, sportu a rehabilitaci je možné zabránit opětovné mozkové příhodě a zmírnit její rizikové faktory. Tělesná aktivita v rámci motorické rehabilitace po mozkové příhodě má zvláštní význam z hlediska motorické, senzorické, poznávací, citové a psychosociální stránky.

 

Jaký pohyb zvolit po mozkové příhodě?

V rámci prevence srdečně-cévního systému má velký význam především pravidelnost sportovních aktivit. Například vytrvalostní trénink dvakrát po 30 minut týdně snižuje riziko mozkové příhody o 48%.

Turistika, procházky, nordicwalking a jízda na tříkolce pro seniory i invalidy jsou nejvíce doporučovány sporty. K již zmíněným sportům se přidává plavání nebo aquajogging, přičemž teplota vody může být rozhodující, protože příliš studená i příliš teplá voda může zvýšit krevní tlak. Vedle věku a tělesných možnostech je třeba brát v úvahu i doprovodné nemoci, jako infarkt miokardum, cukrovka nebo epilepsie.

 

Jak začít hýbat se a sportovat?

Na začátek je třeba se dát vyšetřit lékařem, který určí, jaké sporty jsou vhodné a zároveň stanoví hranice při zatěžování. Zatěžování by mělo být na hranici mezi 40 až 70% maxima. Doporučuje se sledovat puls během cvičení.

 

Jak se začít hýbat po mozkové příhodě

 

Ubudnuté svalstvo a z toho vyplývající nerovnováha dělají největší problémy na začátku rehabilitace po mozkové příhodě. Následovně se používá speciální silový trénink na vyrovnání sil a svalového množství na obou stranách těla. K pomůckám patří posilovací přístroje, malé jednoruční činky, ale také gumové natahovací bandáže.

Silově-vytrvalostní trénink by měl procvičovat 2-3 krát týdně, a to 2-3 série po 10-15 opakování. Doporučují se více svalové cviky s krčením a narovnáváním. Při statických cvičení může snadno dojít ke zvýšení krevního tlaku. Celkově při silově-vytrvalostních cvičeních je třeba dbát na dýchání. Při zátěži vydechujeme a při uvolnění se nadechneme.

Pro riziko zkracování svalstva po silovém tréninku je třeba zařadit cvičení pro natahování svalů, strečink. Čas natažení při strečinku by měl trvat od 10 do 30 sekund. Tyto cviky by měly procvičovat po každém silově-vytrvalostním tréninku.

 

Zranění po pádech

Až 39% všech lidí po mozkové mrtvici spadne právě na postiženou stranu! Přitom mnohdy dochází k vážným zlomeninám. Polovina z těchto zlomenin je zlomenina stehenní kosti.

 

Zranění po pádu

 

Podle výzkumů je největším přínosem v prevenci takových pádů silový trénink namířen na vyrovnání sil stran těla pro docílení vyvážené chůze. V takových případech se provádějí cvičení, jako procházky, nordicwalking a lehký běh, ovšem pod dohledem terapeutů.

Sportovními aktivitami se zpomalí starobní odbourávání kostí, posílí svalstvo a tím se zmenší riziko pádu a následných zlomením.

zdroj obrázků: freepik.com

 

Naše tříkolové kola pomáhajú při rehabilitaci

Prohlédněte si naše tříkolky

 

Sdílet příspěvek

Zpět na Blog